Programma 2-daagse post HBO FODMAP basis cursus

Programma 2 en 3 november: basismodule 1 en basismodule 2 FODMAP voor diëtisten - Locatie: De Burgt, Rijnsburg

post-HBO FODMAP basis cursus

Dit is het 3e jaar dat wij, Fodmap Foodies, een FODMAP-nascholing geven voor diëtisten.

Hieronder vind je het volledige programma van de FODMAP basis cursus die gegeven wordt op 2 en 3 november 2018. Het programma bestaat uit basismodule 1 (dag 1) en basismodule 2 (dag 2)

Accreditatie wordt aangevraagd.

Day 1
02 nov 2018

Welkom en ontvangst basismodule

Ontvangst met koffie + thee + naambadges
Adele Schmidt

Prikkelbare darm syndroom: wat is dat?

Het prikkelbaredarmsyndroom (PDS) is een van meest voorkomende functionele maagdarmstoornissen. Het wordt gekenmerkt door buikpijn en een afwijkend defecatiepatroon. Aan de totstandkoming van deze klachten liggen vooral een afwijkende darmmotoriek en verhoogde viscerale sensitiviteit ten grondslag. Deze ontstaan op beurt vaak door afwijkingen in de hersen-darm-as die zenuwnetwerken in de darmwand en het centrale zenuwstelsel met elkaar verbindt. Verschillende exogene factoren, waaronder het dieet zijn van invloed.
Prof. dr. André J.P.M. Smout

Introductie FODMAP dieet

In deze voordracht wordt de basis van het FODMAP-dieet uitgelegd. Hoe is het FODMAP-dieet ontstaan en hoe zit het in elkaar? Er wordt uitgelegd voor welke doelgroep het dieet bedoeld is en wat FODMAP’s precies zijn. Wat doen FODMAP’s in het lichaam en hoe kunnen ze klachten veroorzaken bij mensen met darmklachten zoals het Prikkelbare Darm Syndroom? Er wordt aandacht besteed aan de punten waar je als diëtist op moet letten wanneer je het FODMAP-dieet in wilt zetten bij een cliënt met darmklachten.
Mirte Kaan
12:15-13:15

LUNCH BREAK

FODMAP dieet in de praktijk: de eliminatiefase

In deze voordracht laat ik zien hoe het FODMAP-dieet werkt in de praktijk. Dit doe ik aan de hand van mijn ervaring met inmiddels meer dan 100 mensen met PDS die ik heb begeleid met het FODMAP-dieet. Ik zal de checklijsten kort doornemen en uitleggen wat belangrijk is tijdens het dieet. Op welke ingrediënten moet er bijvoorbeeld gelet worden en wat zijn, naast FODMAP, andere triggers voor mensen met PDS? Ik zal tijdens deze presentatie met name de eliminatiefase toelichten en daarnaast zal ik zal kort de intake-, herintroductie- en evaluatieformulieren doornemen. Verder wordt er aandacht besteed aan de Bristol Stool Chart, de VAS-scores, de eliminatielijsten en meer.
Sigrid van der Marel-Sluijter

FODMAP-dieet vs coeliakie

Deze presentatie zal ingaan op de verschillen én de overeenkomsten tussen FODMAPs en gluten. Waarom denken veel mensen dat het FODMAP-arm dieet glutenvrij is? En waarom moet iemand die het FODMAP-dieet volgt in de horeca niet vragen naar een glutenvrije maaltijd? Verder zal de presentatie gaan over coeliakie en glutensensitiviteit in NL. Wat is het verschil tussen coeliakie en glutensensitiviteit? En hoe kom je tot een diagnose? Wanneer eet iemand écht glutenvrij en wanneer niet? Wanneer stuur je iemand met buikklachten (zonder diagnose) en een glutenvrij dieet terug naar huisarts of specialist? Wanneer stuur je iemand door naar een diëtist gespecialiseerd in het glutenvrije dieet? Ongeveer 6% van Nederland eet “glutenvrij”, maar… een deel heeft minder last van spelt. Hoe kan dit? Deze vragen zal ik beantwoorden in de presentatie. Voorbeelden van relevante literatuur: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27834802 Met: +/- 6% van NL eet “glutenvrij”, maar.. een deel heeft minder last van spelt. Hoe zit dit?
Lisanne Bosch
15:15-15:45

Middagpauze

Fructose intolerantie

Nu fructose aan steeds meer voedingsproducten wordt toegevoegd zullen steeds meer mensen hier klachten van krijgen. Vandaar dat het goed is om de kennis over fructose intolerantie weer even op te frissen. In deze presentatie krijgt u een overzicht van de theorie, symptomen en behandeling van fructose intolerantie.
Rosanne Holman

Afsluiting dag 1

Mirte & Sigrid
Day 2
03 nov 2018

Ontvangst

koffie, thee
Adele Schmidt

Herintroduceren + bepalen tolerantiegrens FODMAP’s

Tijdens deze presentatie ligt de nadruk op de werking van de herintroductiefase en hoe een client omgaat met de verkregen informatie uit de herintroductiefase. Er wordt uitgelegd hoe je voedingsmiddelen weer kunt herintroduceren, en welke voedingsmiddelen hier wel en niet geschikt voor zijn. Na de herintroductiefase weet de client in grote lijnen waar hij/zij gevoelig voor is, maar hoe pas je dit toe in de praktijk? Er zijn (complexe) voedingsmiddelen met meerdere FODMAP’s: hoe ga je daar mee om? Er wordt uitleg gegeven over het maken van een gepersonaliseerde voedingslijst en het blijven testen van voedingsmiddelen, ook na de strenge fase van het FODMAP dieet. Het FODMAP dieet geeft veelal minder klachten, maar het is belangrijk om te onthouden dat het volledig elimineren van (alle) FODMAP’s ook gevolgen heeft voor de darmflora. Het FODMAP dieet is wat dat betreft geen wonderdieet en het is belangrijk om bijvoorbeeld zoveel mogelijk fructanen en galactanen in de voeding toe te laten als dat de client aanvaardbaar vindt met betrekking tot zijn/haar klachten. Eventueel kan de client deze hoeveelheid langzaam opbouwen, altijd kijkende naar of de eventuele klachten die ontstaan aanvaardbaar zijn. Het doel is een gepersonaliseerd dieet als een WAY OF LIFE.
Sigrid van der Marel-Sluijter

Mealprepping

Tijdens deze presentatie ligt de nadruk op hoe je het FODMAP dieet toepast in de praktijk. Veel cliënten die het dieet volgen, weten niet goed hoe ze lekker moeten koken of uit eten kunnen gaan met de lijsten die ze mee naar huis krijgen van de diëtist. Het is belangrijk om als diëtist te weten hoe je het FODMAP dieet toepast in een normaal leven, waarbij er ook andere factoren van invloed zijn op het eetpatroon van de client. Tijdens het FODMAP dieet is mealprepping (het voorbereiden van de maaltijden) erg handig om het dieet te laten slagen. Eten moet smaakvol zijn en eventueel geschikt voor het hele gezin: tijdens deze presentatie krijg je tips en trucs voor smaakvol FODMAP arm koken, o.a. met behulp van voorbeeldmenu’s. Daarnaast wordt er uitleg gegeven over hoe je FODMAP arm buiten de deur kunt eten, ook in het buitenland, welke keuzes je dan kunt maken en welke voorbereidingen je hiervoor dient te treffen. En vooral ook heel praktisch: welke smaakmakers kunnen bijvoorbeeld gebruikt worden en hoe kun je voldoende vezels binnen krijgen tijdens het FODMAP-dieet?  
Mirte Kaan
11:15-11:45

Ochtendpauze

12:45-13:45

LUNCH BREAK

Bespreking casussen

Tijdens deze laatste sessie wordt de casus-opdracht besproken en toegelicht. Ook worden de laatste winnaars bekend gemaakt!
Sigrid van der Marel-Sluijter

FODMAP bij kinderen

Bij 90% van de kinderen met buikpijn is er sprake van functionele buikklachten, ofwel PDS. Vaak wordt er naar voeding gewezen als de grootste trigger voor de buikklachten. Tijdens deze lezing leer je wat de behandelmogelijkheden zijn op voedingsgebied. Wanneer zet je bijvoorbeeld het FODMAP dieet in en wanneer niet. Welke evidence is er voor. Je krijgt praktische tips hoe je het FODMAP dieet bij kinderen kan inzetten
Bianca Hermans
15:15-15:45

Middagpauze

Gefermenteerde voeding: goed voor de darmen

Fermenteren is het functioneel laten rotten van voedsel. Het is een oude vorm van conserveren, een techniek van vroeger die helemaal terugkomt. Het past in de trend van gezond en het verduurzamen van voedsel. Alles wat we lekker vinden, is vaak gefermenteerd. Zoals: vanille, koffie, wijn, bier, kaas, brood, peper, etc. Daarnaast kan fermenteren ook erg goed zijn voor de verteerbaarheid van het voedsel. Door voedsel te fermenteren wordt het vaak beter verteerbaar voor ons mensen. Het enige wat je nodig hebt is zout, water, groente (of fruit), steriele potten en tijd; de bacteriën doen de rest. De auteur van “Verrot Lekker” geeft een ontzettend dynamische en interessante lezing over fermenteren.
Christian Weij

Kahoot quiz, winnaar challenge en naar huis!

We doen samen de Kahoot! quiz en onthullen de winnaar van de challenge.  
Mirte & Sigrid